Han Pot heeft zelf net een nieuw onderkomen betrokken. "Verhuizen vind ik geen
probleem, het is zelfs leuk af en toe een nieuwe start te maken.
Alleen het wijzigen van het adres bij al die bedrijven, instanties en clubs is zo
tijdrovend. Het kost veel tijd alle adressen van scholen, verenigingen, tijdschriften
en dergelijke te verzamelen. Vooral met een gezin tikt het snel aan. Zo kwamen wij
op het idee voor Verhuisvriend.nl , onze website.
Al in 2006 inventariseerden Han Pot, Bert Yland en Rogier Verdegem of er behoefte
aan een dergelijke site bestaat, en wat klanten dan precies zouden willen. ,,Er
bestaan al langer verhuissites met lijstjes om aan te vinken (zoals de verhuisservice
van TNT Post, red.), maar geen enkele zoals onze site. Wij geven niet uitsluitend
tips, wij nemen vooral werk uit handen.
De klant vult in ongeveer een uur tijd het verhuisboekje op de site in en wij zorgen
ervoor dat alle adres-wijzigingen worden doorgevoerd. In dat verhuisboekje geven
ze onder meer aan of ze een andere energieleverancier willen en zo ja,
|
|
per wanneer, welke abonnementen naar het nieuwe adres moeten, welke verenigingen
aangeschreven moeten worden, enzovoorts. Wij voeren dat vervolgens uit en houden
daarbij ook het tijdspad in de gaten. Sommige instanties willen namelijk een verhuisbericht
vier weken van tevoren, anderen drie maanden voor de verhuisdatum.
Verhuizende mensen kunnen bij ons alle denkbare contacten en contracten online informeren
over hun verhuizing." Verhuisvriend.nl rekent daarvoor een eenmalig tarief
van 19,95 euro.
Deels om kosten te dekken, maar ook om grappenmakers buiten de deur te houden. Inmiddels
zijn vele honderden bedrijven, clubs en instanties aangesloten bij de website.
Het is echter niet de bedoeling dat er commercieel wordt gewerkt, adressen van klanten
worden dus niet doorverkocht aan bedrijven. Wel kunnen bedrijven aanbiedingen doen
aan klanten van Verhuisvriend.nl , maar dat loopt dan via de website. Privacy speelt
een grote rol: de klant geeft alleen die gegevens door die strikt noodzakelijk zijn
en die hij zelf
|
|
kwijt wil. De website kent drie elementen: het eerder genoemde 'verhuisboekje' waarmee
je alle administratie regelt; een webshop waar je voor het zelf verhuizen verhuisdozen,
noppenfolie, verhuiskaarten en andere benodigdheden kunt bestellen en een verhuisforum
waar gebruikers onderling tips uitwisselen.
De site werkt met simpele tabjes met trefwoorden als huis (alles dat aan het huis
vastzit, zoals energie), persoon (krant, huisarts, sportclub), en omgeving (informatie
over lokale leveranciers van verhuisrelevante diensten als klusbedrijven, interieurwinkels,
schilders en tijdelijke woonruimte).
Han Pot weet dat vooral jonge gezinnen en alleenwonenden regelmatig verkassen, gemiddeld
een keer in de zeven jaar. ,,Jaarlijks verhuizen in Nederland 1,7 miljoen personen,
dat is 10 procent van de totale bevolking. Aangezien verhuizen al jarenlang in de
top drie van stressveroorzakers staat, moet er voor onze site zeker een markt zijn.
Wij willen hét platform worden voor verhuizende mensen."
|